کد خبر: ۴۰۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
درحالی طبق آمار نرخ بیکاری در کشورمان کاهشی بوده است که به گفته وزارت ورزش و جوانان، جوانان ۱۲ سال در اشتغال تاخیر دارند.
به گزارش ملیت به نقل از فارس، «۲۷سالمه و فوق لیسانس دارم اما بیکارم. چند بار خواستگاری رفتم اما بهم زن نمیدن. هنوز نمی‌دونم چیکار کنم. عمرم داره میره، همش نگرانم که یه راهی برم و تهش هیچی نشه.» این صحبت‌های امیر، یکی از افرادی است که در فضای مجازی به دنبال کار است. 
طبق آخرین آمار، نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ساله ۲۲.۵ درصد بوده است؛ یعنی از هر ۱۰۰ جوان ایرانی، ۲۲ نفر در جست‌وجوی شغلی ناموفق بوده و در شمار بیکاران قرار گرفته‌اند. 
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان سینا کلهر امروز ۱۱ اردیبهشت گفت که «ما ۱۲ سال در نقطه کلیدی شروع به ساختن زندگی یعنی اشتغال تاخیر داریم.»
گزارش‌های مرکز آمار ایران در دو سال گذشته نشان می‌دهد که هر فصل نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
این درحالیست که به گفته معاون وزارت ورزش و جوانان، سن ورود به بازار کار در کشورهای دیگر «۱۸ تا ۲۰ سال و در ایران میانگین این سن ۳۰ سال است.» چراکه پیش از این در کشور ما جوان با دست خودش زندگی را می‌ساخت و فرصت، مهارت و امکان ساختن زندگی را هم داشت، اما امروز این «فرهنگ» کم رنگ شده است. 
مرکز آمار ایران اعلام کرده است که هم اکنون حدود ۲ میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۱.۵ درصد این تعداد جمعیت بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. یعنی به ازای هر ۱۰ نفر بیکار، چهار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.
یکی از تاثیرات سوء بیکاری بالا رفتن سن ازدواج است. جامعه‌شناسان معتقدند که بیکاری جوان منجر به‌عدم تأمین هزینه‌های ازدواج و زندگی مشترک می‌شود و همین موضوع منجر به تاخیر در ازدواج یا ازدواج سفید جوانان می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین